poniedziałek, 18 lutego 2019
Wnioski po konferencji wydawnictwa Pearson
Nie ma chyba nauczyciela języka angielskiego, który nie wziął udziału w ani jednej konferencji organizowanej przez wydawcę podręcznika, z którego korzysta na co dzień, bądź konkurencyjnego. Nie ma konferencji, na której nie chwali się rozwiązań proponowanych przez podręcznik nam znany, bądź nowy, do którego powinniśmy przekonać naszych uczniów. I niby tym razem było podobnie, a jednak zupełnie inaczej...
Po pierwsze konferencja odbywała się w sali kinowej! Po drugie wniosła mnóstwo wiadomości związanych z działaniem mózgu nastolatka, przedstawionych przez neurobiologa i neurodydaktyka, dr Marka Kaczmarzyka w formie krótkich filmów. Po trzecie zaprezentowała dwie nowe pozycje wydawnicze dla uczniów szkół średnich, wykorzystujące najnowszą wiedzę dotyczącą funkcjonowania mózgu nastoletniego człowieka.
Co lubi mózg nastolatka?
To pierwsze pytanie, z którym zmierzył się dr Kaczmarzyk. Chodzi o to, by informacje przekazywane uczniom miały cechy ułatwiające ich zapamiętywanie. Powinna charakteryzować je:
- NOWOŚĆ - to, co nowe przyciąga (myślę, że nie tylko nastolatka), a jednocześnie kojarzy się z przyjemnością,
- ZASKOCZENIE - dobrze zapamiętamy kawał z zaskakującą puentą, a regułkę już niekoniecznie,
- OPOWIEŚĆ - nie lubimy izolowanych, oderwanych od siebie wzorów, regułek, faktów. Kontekst jest ważny dla mózgu, a opowieści nas uwodzą i pozwalają lepiej zapamiętać nowe elementy,
- CZŁOWIEK - jako, że jesteśmy gatunkiem społecznym, chętniej wybieramy i zapamiętujemy informacje dotyczące innych ludzi.
Te cztery cechy można znaleźć w każdej PLOTCE, ale raczej trudno w formie plotki przekazać wiedzę dotyczącą np. czasów gramatycznych. Niemniej jednak powyższe elementy można wpleść przygotowując wprowadzenie do lekcji - zaskakujące pytanie (Do underwater forests exist?), kalambur, rozgrzewkę (If I had to describe myself in 6 words, I would say...) lub konstrukcję (I'm so... (adj.), I ... (verb, noun).
Jak pamięta mózg nastolatka?
Nastolatki zapominają większość z tego, co wydarza się wokół nich. Źle uczą się i zapamiętują w stresowych sytuacjach. Młodociane mózgi nie radzą sobie, gdy napływa do nich zbyt wiele informacji i bodźców. Brzmi, jakbyśmy my-nauczyciele, byli na straconej pozycji. W dodatku, prowadząc lekcję, koncentrujemy się na pojedynczym uczniu...
A okazuje się, że pamięć działa lepiej, gdy nasi uczniowie pracują w grupach, ponieważ uzupełniają swoje kompetencje i wymieniają się swoimi doświadczeniami. Wspólnie pracując posiadają 90% potrzebnych informacji. Pamięć robocza, to ta "tu i teraz" - umożliwia zapamiętanie 5-9 jednostek informacji w danej chwili. Jeśli my nauczyciele zakłócamy pracę uczniów nad jakimś ćwiczeniem, rzucając mimochodem, informacje o np. zmianie planu dnia następnego, możemy mieć pewność, że tylko połowa uczniów tę informację przyswoi (kosztem zadania), druga połowa nawet jej nie zarejestruje, ponieważ jest skupiona na zadaniu... Mózg nastolatka z takim natłokiem sobie nie poradzi, a jeszcze gorzej zapamiętują uczniowie, którzy lubią swoich nauczycieli (sic!).
Wniosek dla nas płynie jeden - ponieważ pamięć operacyjna jest ulotna, powinniśmy jako nauczyciele dobrze gospodarować czasem podczas lekcji i podawać informacje odpowiednimi dawkami. A przede wszystkim przeprowadzić wywiad, aby wprowadzać NOWY materiał odwołując się do tego, co już uczniowie wiedzą. Młodym umysłom przydadzą się też powtórki i ćwiczenia systematyzujące dotychczas zaprezentowany materiał.
Jako przykład podano ćwiczenie polegające na przyporządkowaniu wyrazów związanych z domem / mieszkaniem do różnych kategorii, sformułowanych tak, by pozwolić uczniom na odwołanie się do ich osobistych doświadczeń.
Wypisz: - najczęściej używane pomieszczenia,
- elementy konstrukcji domu,
- przedmioty niezbędne do funkcjonowania w domu,
- przedmioty, które najczęściej znikają.
Powyższe zadanie można wykonać na początku lekcji, jako rozgrzewkę lub też na końcu, jako powtórzenie przedstawionego podczas lekcji materiału.
Innym pomysłem jest zabawa w dokończenie zdań, np. I live in ... (type of a house). My house is made of ...
Reasumując, stosujemy zasadę 3 P: PORCJOWANIE, PERSONALIZACJA, PRZETWARZANIE.
Czego potrzebuje mózg nastolatka?
Pomiędzy 12 a 17 rokiem życia następuje silna reorganizacja kory mózgowej i co za tym idzie selekcja połączeń. Dojrzewanie wpisane jest w rozwój i rzeczywistość społeczną, jedyne co możemy zrobić, to poprawić relacje z uczniami, by lepiej ich zrozumieć.
Więcej o tym, podczas wystąpienia dr Marka Kaczmarzyka na Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej - Nauczyciel przyjazny mózgowi.
I jeśli mamy być otwarci na potrzeby uczniów, ponieważ EDUKACJA = RELACJA, to trzeba ich czasem dopuścić do głosu i skrzętnie notować informacje, którymi zechcą się z nami podzielić. Można pozwolić zaproponować tytuł debaty lub wypracowania. Można się pokusić o zrobienie memów, które ich rozbawią, bądź zapisanie adresów stron internetowych zgodnych z ich zainteresowaniami - najprzyjemniej uczyć się angielskiego, kiedy dotyczy on najciekawszych dla nas tematów.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Nasz pierwszy kalendarz adwentowy
Dawno mnie nie było i ostatnio nie miałam czasu na domanowanie. Ale powracam 😏 Z kalendarzem adwentowym 😃 Moim założeniem było umieszcze...
-
Jakiś czas temu czytałam na grupie post o tym, jak kupić książeczki do czytania globalnego po angielsku za niewielkie pieniądze. Mój nie...
-
Ileż razy każda z nas, mam, myślała o ćwiczeniach. Albo że fajnie jest spacerować, ale łażenie z wózkiem to jednak nuda… A przecież spacer ...
-
Z okazji Świąt Wielkanocnych nasza ukochana strona BrillKds zorganizowała obniżkę - 10%. A dodatkowe - 10% można otrzymać ze specjalnym kode...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz